Menetelmästäni
Identiteetti voi olla hankala juttu kertoa. Ihmiskunnan historiassa juuri tarinankerrontaa onkin käytetty monimutkaisten asioiden yksinkertaistamiseen. Tarina kirkastaa toiminnan olemassaolon tarkoituksen. Siksi tarinankertojalla on roolinsa myös yritysmaailmassa.
Tarinankerronta onkin syntynyt ihmisen tarpeesta ymmärtää elämää, jonka vuoksi tarinat palaavat aina tiettyjen peruskysymyksien äärelle. Siksi tarinankertojan työtä on ymmärtää, mitä meistä jokainen haluaa, mutta myös tarvitsee. Yritysmaailmassa tätä tehtävää voisi verrata asiakasymmärryksen merkitykseen.
Tarinankertoja tutkii, miten jokaisen yrityksen erilainen tarina voisi tavoittaa sille sopivan asiakkaan. Tarina on vahvan yritysidentiteetin pohja, joka määrittää yrityksen koko persoonallisen olemuksen eli eetoksen. Brändin oma eetos tekee yrityksestä lähestyttävän sen kaikissa eri ilmenemismuodoissa. Siksi yritys, jolla on persoonallinen brändi tavoittaa myös parhaiten sen asiakkaan eli toisen ihmisen.
